Krajowy Plan Odbudowy szansą dla regionu pilskiego

Najnowsze Piła Polityka Wydarzenia

PIŁA. Strategiczne inwestycje regionu pilskiego w odniesieniu do Krajowego Planu Odbudowy były tematem dzisiejszej konferencji prasowej z udziałem Krzysztofa Czarneckiego ? Posła na Sejm RP, Arkadiusza Kubicha ? wicestarosty pilskiego oraz Adama Bogrycewicza ? radnego Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

?Jako poseł z okręgu pilskiego ze smutkiem stwierdzam, że przez długie lata poprzednich rządów nasz region nie był doceniany pod względem liczby i wielkości inwestycji rządowych związanych z infrastrukturą czy ochroną zdrowia. Północna Wielkopolska to jeden z dwóch regionów województwa, który zdecydowanie ustępuje w tempie rozwoju. Mamy niską aktywność gospodarczą, relatywnie wysokie bezrobocie, a miasta i gminy tracą swoje funkcje społeczno-gospodarcze oraz są zagrożone pogłębiającą się marginalizacją. Szansy przerwania tego impasu upatruję w Krajowym Planie Odbudowy ? powiedział poseł Krzysztof Czarnecki.

Dlatego też przedstawił premierowi Mateuszowi Morawieckiemu strategiczne potrzeby inwestycyjne regionu pilskiego. A są to: droga S11 z Poznania  do Koszalina z obwodnicami Piły, Ujścia i Obornik; droga S 10 na odcinku Piła-Bydgoszcz; linia kolejowa 203 i 18 Kostrzyn-Bydgoszcz z elektryfikacją odcinka Piła-Krzyż Wlkp.; Szpital Specjalistyczny w Pile, który wymaga sporych nakładów inwestycyjnych, i który nie doczekał się obiecanych 100 mln złotych od prezydenta Piły.

? Cały czas realizowane są projekty: Fundusz Dróg Samorządowych oraz program wsparcia gmin popegeerowskich, w ramach których region pilski otrzymał już kilkadziesiąt milionów złotych. Mam nadzieję, że  tych środków z roku na rok będzie przybywać ? dodał poseł Czarnecki.

Jednym z jego postulatów jest wspomniana już modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej Bydgoszcz-Kostrzyn.

?To zadanie bardzo ważne z punktu widzenia północnej Wielkopolski ? podkreślił Adam Bogrycewicz. ?Umożliwi realizację połączeń pasażerskich osobowych i pasażerskich dalekobieżnych nowoczesnym taborem elektrycznym. Dzisiaj takiej możliwości nie ma, ponieważ jest linia spalinowa.

Radny sejmiku przekonywał, że elektryfikacja będzie również szansą na rozwój gospodarczy gmin ulokowanych wzdłuż tej linii 203, ponieważ umożliwi rozbudowę kolejnych przedsiębiorstw.

Dodał, że modernizacji, która pozwoliłaby zwiększyć szybkość pociągów pasażerskich i towarowych, wymaga również już zelektryfikowana, dwutorowa linia 18 na odcinku Bydgoszcz-Piła.

Inną strategiczną inwestycją regionu pilskiego, która wymaga dużych nakładów finansowych jest Szpital Specjalistyczny w Pile. Ta największa w północnej Wielkopolsce lecznica obsługuje rocznie 50 tys. pacjentów z powiatu pilskiego i ościennych powiatów, a nawet województw. Posiada 23 oddziały i około 500 łóżek.

Arkadiusz Kubich, wicestarosta pilski– Chciałbym podziękować  posłom Prawa i Sprawiedliwości  z panem posłem Krzysztofem Czarneckim na czele za pomoc i zaangażowanie w pozyskanie środków dla szpitala i wsparcie  w okresie pandemii. Żadne pieniądze na ten szpital nie zostaną zmarnowane. Będziemy z nich korzystać w miarę wydajnie ? zapewnił.

Poseł Czarnecki kończąc spotkanie z dziennikarzami powiedział:

?Chciałbym, aby z tych 770 miliardów złotych te dwa miliardy na ważne inwestycje dotyczące poprawy stanu służby zdrowia, mobilności i stanu dróg trafiły na okręg pilski. Mam nadzieję, że efekty do 2030 roku będą widoczne.

(Red.)