Kiedy kolej na linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec?

Chodzież Czarnków Najnowsze Piła Polityka Regiony Trzcianka Wydarzenia Złotów

Przemyślane i dobrze zaplanowane inwestycje w ruch kolejowy mogą skutecznie i długotrwale wyeliminować wykluczenie komunikacyjne, które nadal jest dużym problemem społecznym, szczególnie w mniejszych miejscowościach – uważa senator Adam Szejnfeld, który w sprawie uruchomienia pełnego ruchu kolejowego na trasie Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec zwrócił się do Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury.

Potrzeb w tym zakresie budowy, rozbudowy, czy też rewitalizacji linii kolejowych w Polsce, w tym w Wielkopolsce, jest bardzo dużo, ale senator Wielkopolski północnej, jako szczególnie ważne zadanie uznaje potrzebę rewitalizacji kolejowego ciągu komunikacyjnego na linii kolejowej numer 390 /236, tj. linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Odtworzenie bowiem ruchu pasażerskiego między Czarnkowem a Wągrowcem, to przedsięwzięcie, którego efekty dotyczyłby mieszkańców nie tylko tych miast i gmin. Zwiększenie możliwości przemieszczania się – i osób, i towarów – w regionie dzięki wspomnianej linii kolejowej, zapewniłoby nie tylko dogodne podróże, także do pracy, szkół i uczelni, ale umożliwiłoby też dobre kolejne połączenia, szczególnie w kierunku Poznania i Piły.

Miasto Czarnków, siedziba powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego, po wielu latach, ponownie mogłoby uzyskać konieczny i potrzebny dostęp do pasażerskiego ruchu kolejowego, tak jak do tej pory mają to i Wągrowiec, i Rogoźno. Dla mieszkańców oznaczałoby to wygodne prywatne i służbowe dojazdy, a dla regionu impuls do dalszego, dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego – argumentuje w swojej interpelacji do ministra senator Szejnfeld.

Obecnie linia, o której mowa, użytkowana jest jedynie w ruchu towarowym i to tylko na odcinku Rogoźno – Czarnków, ale oznacza to, że fizycznie istnieje, lecz zakres jej wykorzystania jest marginalny wobec potrzeb oraz wobec potencjału.

Trzeba podkreślić, iż inwestycje w rozwój linii kolejowych, to nie tylko ograniczanie, czy wręcz likwidacja społecznego wykluczenia komunikacyjnego, ale mają one też niebagatelny wpływ na rozładowanie ruchu samochodowego w komunikacji drogowej. Sprzyjają więc także osiąganiu pozytywnych efektów dla środowiska naturalnego, w tym klimatu. Wszystko to tworzy cały wachlarz pozytywnych skutków dla ludzi i ich środowiska – uważa Adam Szejnfeld, który zwrócił się do rządu o wsparcie idei odnowienia ruchu na całej wspomnianej trasie kolejowej.

Anna Karmowska
Biuro Senatorskie Adama Szejnfelda w Pile