Edukacja włączająca dzieci jest kluczowa dla budowania społeczeństwa opartego na równości i integracji. Daje każdemu dziecku szansę na rozwój, niezależnie od jego indywidualnych cech czy potrzeb. Ta idea przyświecała wszystkim uczestnikom debaty zorganizowanej w kwietniu przez Parlament Europejski.
17 kwietnia 2024 r. w siedzibie Parlamentu Europejskiego odbyło się wydarzenie poświęcone edukacji włączającej dzieci, zorganizowane przez Ewę Kopacz – Wice Przewodniczącą oraz Koordynatorkę Parlamentu Europejskiego ds. praw dziecka. Spotkanie zgromadziło praktyków i ekspertów związanych z wdrażaniem edukacji włączającej w krajach Unii Europejskiej, przedstawicieli sektora edukacji, Komisji
Europejskiej oraz Europarlamentarzystów. Celem wydarzenia było omówienie roli szkół oraz wymiana najlepszych praktyk i narzędzi wspierających nauczycieli, wychowawców i decydentów w ich roli polegającej na promowaniu i kształceniu dzieci w zakresie włączania.
– Empatia to zrozumienie drugiego człowieka, to także podstawowe kompetencje, których powinny być uczone dzieci w szkole i to już od najmłodszych lat. Bo z niewiedzy bierze się brak akceptacji, brak tolerancji ale także agresja.
Wśród prelegentów, oprocz Europoslanki Ewy Kopacz, pojawili się: Iliana Ivanova (Unijna Komisarz ds. Innowacji, Badań, Kultury, Edukacji i Młodzieży), Sabine Verheyen (Posłanka do Parlamentu Europejskiego, Przewodniczaca Komisji ds. Kultury i Edukacji), Chiara Piccolo (The Alliance for Childhood European Network Group), Andreas Beckmann (Szkoły Europejskie), Annalisa Cannoni (Komisja Europejska), Oana
Felecan (Komisja Europejska), Ally Dunhill (Eurochild).
Polskim głosem w dyskusji był przedstawiciel Czepczyński Family Foundation – Damian Kupczyk, psycholog, pedagog i terapeuta dziecięcy, który podzielił się doświadczeniami z wprowadzania projektu ABC Empatii do przedszkoli i szkół podstawowych w Polsce i za granicą.
– Edukacja włączająca dzieci jest nie tylko naszym moralnym obowiązkiem, ale także strategiczną inwestycją w przyszłość społeczeństwa. Zapewnienie każdemu dziecku równych szans i wsparcia w procesie uczenia się jest kluczowe dla tworzenia bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata. – podkreśla Damian Kupczyk.
Wydarzenie stało się ważną platformą do prowadzenia dyskusji na temat sposobów tworzenia bardziej inkluzywnych społeczeństw poprzez system edukacyjny. Uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań oraz zgłaszania uwag zarówno na miejscu, jak i online. Rezultaty debaty przyczynią się do dalszego rozwoju praktyk edukacyjnych w Europie.
Fot. Materiał zdjęciowy Czepczyński Family Foundation. Od lewej: Ewa Kopacz- Wice Przewodniczaca oraz Koordynatorka Parlamentu
Europejskiego ds. praw dziecka, Damian Kupczyk- Prezes CFF. \
Kacper Wróż