Gry i zabawy z książką

Chodzież Czarnków Najnowsze Piła Trzcianka Wałcz Wydarzenia Złotów

Wiele jest różnorodnych i bardzo prostych form popularyzacji czytelnictwa. Zabawy, gry i konkursy z wykorzystaniem książek, ich znajomości mogą być potraktowane jako całościowy program rozrywkowy bez względu na wiek uczestników.

ŁAŃCUCH TYTUŁÓW

Tematem gry mogą być tytuły książek, nazwiska autorów lub bohaterów. Uczestnicy gry siedzą w kole. Jedna z osób wymienia ? zależnie od umowy ? tytuł książki lub nazwisko autora. Następna osoba powtarza tytuł i dodaje swój. Każdy następny uczestnik gry powtarza kolejno podane pozycje i dodaje od siebie nową. Jeśli ktoś pomyli kolejność lub opuści którąś pozycję ? odpada. W zależności od poziomu wiedzy uczestników z czasem można ?podnosić poprzeczkę? przez zastosowanie hasła np.: tytuły książek historycznych, popularno-naukowych itd. Grę prowadzimy tak długo, dopóki się wszyscy nie pomylą i nie odpadną. Wygrywa osoba, która bez błędu powtórzyła łańcuch tytułów.

REKLAMA JEST DŹWIGNIĄ

W konkursie tym nie chodzi o zareklamowanie książki do kupienia, ale do przeczytania. W czasie około 5 minut kilka osób ma zachęcić uczestników do przeczytania wybranej przez siebie pozycji. Należy punktować takie elementy reklamy jak: prawidłowe przedstawienie autora i tytułu, krótko, ale rzeczowo ujętą treść, zaprezentowanie głównych bohaterów i umiejętne zakwalifikowanie książki (historyczna, współczesna, przygodowa?)

UZUPEŁNIENIE TYTUŁÓW KSIĄŻEK

Jest to pewnego rodzaju egzamin ze znajomości literatury polskiej i obcej. Gra polega na uzupełnieniu podanego członu książki oraz podaniu nazwiska autora.

ABECADŁÓWKA

Jest to gra zespołowa polegająca na szybkiej orientacji w podawaniu wyrazów zaczynających się na wskazane litery. Ponieważ ma to być gra literacka, należy podawać tytuły książek. Przebieg gry wygląda następująco: jeden z grających rzuca piłeczkę do innej osoby mówiąc: Podaj tytuł książki na literę ?L?. Osoba, do której rzucono piłeczkę musi szybko wymienić tytuł, inaczej wypada z gry lub daje fant. Jeśli szybko odpowie, rzuca piłeczkę następnemu uczestnikowi żądając podania tytułu książki, zaczynającego się na inną literę. Grę można odmienić, umawiając się, że podaje się nazwiska pisarza bądź imiona bohaterów książkowych.

Mateusz Kociński
Fot. Pixabay