Jak wynika z cyklicznej analiz, w trzecim kwartale br. ruch w centrach i galeriach handlowych spadł o 12,4 % w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Tego typu spadki odnotowano we wszystkich województwach, najmniejsze – w świętokrzyskim – o 4,7%, mazowieckim – o 5,5 %, a także opolskim – o 8,4 %, zaś woj. podkarpackie – 21,3 %, warmińsko-mazurskie – 20,5 %, jak również podlaskie – 18,1 %.
Spadek ruchu w trzecim kwartale może być odczuwalny przez handel. Przyczyn takiego stanu rzeczy można dopatrywać się m.in. w spowolnieniu gospodarczym czy zmianach przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. w korzystaniu z platform e-commerce. W pewnym stopniu na mniejszy ruch w tego typu obiektach może też wpływać rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych. Do tego dochodzą czynniki losowe, tj. możliwe remonty części centrów i galerii handlowych.
Z raportu wiemy też, że w trzecim kwartale br. liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych spadła rdr. o 9,9 %. Ujemne wyniki zaobserwowano dosłownie we wszystkich województwach. Najmniejsze spadki nastąpiły w mazowieckim – o 6,1 %, opolskim – o 7,1 %, a także wielkopolskim – o 7,4 %. Największe zaś odnotowano w woj. podkarpackim i warmińsko-mazurskim – po 14,4 %, jak również świętokrzyskim – o 13,5 %.
Mogła przyczynić się do niego popularyzacja usług e-commerce. Nie jest wykluczone, że część klientów po prostu zaniechała odbywania wizyt w galeriach handlowych, ponieważ zamawia potrzebne produkty z dostawą. Inne osoby mogły zrezygnować z odwiedzin takich placówek handlowych ze względu na pogorszenie swojej sytuacji majątkowej, utratą pracy. Na jednego klienta przypadają około 3 wizyty w miesiącu.
Według ekspertki, głównym czynnikiem, który zadecyduje o popularności centrów i galerii handlowych wśród klientów, będzie sytuacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa. Jeżeli ona ulegnie poprawie, to również można spodziewać się mniejszych spadków ruchu czy zasięgu rdr. w czwartym kwartale 2024 roku.
źródło: Proxi.cloud