Gry i zabawy PLENEROWE

Chodzież Czarnków Najnowsze Piła Trzcianka Wałcz Wydarzenia Złotów

Gry i zabawy są lubiane przez młodsze jak i starsze dzieci. Młodsze uczestniczą w prostych zabawach, starsze wolą gry, w których występuje współzawodnictwo pomiędzy zespołami, toczy się ?walka? o to kto jest zręczniejszy, sprytniejszy, szybszy. Okres wiosenny daje wiele okazji do organizowania różnych zabaw i gier na świeżym powietrzu.

MAŁPI BEREK

Zabawa toczy się na ograniczonym boisku. Polega na tym, że wszystkie dzieci musza naśladować berka. Jeśli on skacze-wszystkie dzieci też podskakują, jeśli berek stanie na czworakach ?pozostałe dzieci też przyjmują taką pozycję. Berek przybierając coraz to inną postać, stara się jednocześnie chwycić któreś z uciekających dzieci. Jeżeli przez dłuższy czas nie uda mu się nikogo złapać, wyznaczamy nowego berka.

BEREK W KOLE

Dzieci tworzą duże koło i odliczają kolejno. Berek zajmuje miejsce w środku koła. Prowadzący wywołuje kilka numerów. Wywołani muszą natychmiast zamieniać się miejscami. W tym czasie berek stara się schwytać kogoś z przebiegających przez środek koła. Jeżeli mu się to uda, schwytane dziecko zostaje berkiem, a on zajmuje jego miejsce w kole
i otrzymuje jego numer.

PIŁKA NOŻNA W KOLE

Rysujemy na ziemi koło o promieniu 3 metrów i drugie o promieniu 6 metrów. Zawodnicy dzielą się na dwie drużyny. Jedna przygotowuje sobie wcześniej kolorowe szarfy. Zawodnicy jednej z drużyn bronią, by piłka nie dostała się do koła wewnętrznego, drugiej zaś starają się umieścić ją w kole. Drogą losowania ustalamy, która drużyna będzie bronić dostępu do koła, a która będzie atakować. Grę rozpoczyna prowadzący, który jednocześnie pełni rolę sędziego, wyrzuca on piłkę wysoko w górę ze środka koła. Podejmuje ją dowolny gracz i podaje innemu zawodnikowi ze swojej drużyny. Piłki nie wolna dotykać ręką, należy podawać ją nogą i to tak, by cały czas toczyła się po ziemi. Jeżeli piłka znajdzie się poza zewnętrznym okręgiem, przechodzi do drużyny przeciwnej. Otrzymuje ją ten zawodnik, który miał piłkę ostatni. Gra toczy się na czas. Po upływie 10 minut drużyny zmieniają się rolami, obrońcy koła przechodzą do ataku i odwrotnie.

ŚRODEK WOLNY

Wyznaczamy boisko takie jak do siatkówki i dzielimy je na trzy równe części. Zawodnicy tworzą dwie drużyny i zajmują skrajne części boiska, zaś środkowa część pozostaje wolna. Za wkroczenie na nią odbiera się drużynie punkt. Zawodnicy ustawiają się na swoich boiskach w dowolnym porządku. Na sygnał rozpoczyna się przerzucanie piłki pomiędzy drużynami. Zawodnicy jednej z drużyn mogą trzykrotnie podawać piłkę pomiędzy sobą, zanim odrzucą ją do przeciwników. Jeżeli przeciwnicy nie złapią piłki i upadnie ona na ich boisku, to drużyna która rzuciła, zdobywa punkt dodatni. Jeżeli piłka upadnie w środkowej części boiska lub poza boiskiem przeciwników, drużyna która piłkę rzuciła, otrzymuje punkt ujemny. Gra może toczyć się na czas lub do zdobycia określonej liczby punktów.

Niewątpliwie gry i zabawy na powietrzu nie tylko urozmaicają czas ale także wpływają korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka. Podnoszą sprawność motoryczną oraz dostarczają wiele emocji. Przestrzeganie reguł gry kształci uwagę, koncentrację oraz ćwiczy spostrzegawczość.

Mateusz Kociński