Obwodnica, która wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy od strony Bydgoszczy i włączy się do węzła drogowego Bobolice na S11

Inwestycje Najnowsze Piła Regiony Wydarzenia

Ogłoszono przetarg na realizację obwodnicy Bobolic w ciągu DK25 o długości 1,1 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna o ruchu przyśpieszonym). Obwodnica wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy od strony Bydgoszczy i włączy się do węzła drogowego Bobolice na S11. Realizacja inwestycji powinna się zakończyć w IV kwartale 2027 roku.

Obwodnica będzie realizowana w formule Projektuj i buduj. Przyszły wykonawca będzie miał 13 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na prace budowlane przewidzieliśmy 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca). Kryteriami oceny ofert będą: w 60 proc. cena, w 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, a w 30 proc. przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe.

Drogi krajowe nie będą przebiegały przez Bobolice

Do niedawna przez Bobolice przebiegały dwie drogi krajowe – DK11 i DK25, dochodziły do tego jeszcze dwie drogi wojewódzkie. W efekcie, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu wakacyjnego, w mieście tworzyły się długie zatory. Od końca września ubiegłego roku kierowcy jadący DK11 mogą już ominąć Bobolice dzięki nowej S11 Koszalin – Bobolice. Ciągle jeszcze jednak przez miasto prowadzi DK25 – droga biegnąca od Bydgoszczy przez Człuchów i Biały Bór. W obecnym układzie drogowym kierowcy jadący DK25, aby wjechać na nową S11 i kontynuować podróż na północ w kierunku Koszalina, muszą jeszcze cofać się na południe, aby dostać się do węzła Bobolice. Dlatego konieczna stała się realizacja również obwodnicy w ciągu DK25, aby wyprowadzić z miasta wszystkie drogi krajowe. Nowa trasa skróci dojazd z DK25 do S11 z obecnych 2,3 km przez Bobolice do 1,1 km obwodnicą.

Przebieg trasy

Obwodnica Bobolic rozpocznie się w rejonie obecnego skrzyżowania DK25 z ul. Polną, na wjeździe do Bobolic od strony Białego Boru, powstanie tu rondo. Nowa droga będzie od tego miejsca biegła w kierunku południowo-zachodnim przez dolinę rzeki Chociel, gdzie powstanie most i przepust na rowie melioracyjnym. Zakończeniem drogi będzie rondo, które zostało wybudowane na połączeniu układu drogowego węzła Bobolice z obecną DK11. Obwodnica będzie poprowadzona w śladzie rozebranej w 1945 roku linii kolejowej. Wzdłuż całej obwodnicy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 m i nawierzchni bitumicznej.

Fot. GDDKiA