Państwo dopłaci do zakupu roweru? Będzie projekt nowych przepisów

Biznes kraj Najnowsze Podróże Polityka

Ceny paliw w Polsce szaleją i na niektórych stacjach za 95-oktanową benzynę trzeba już płacić powyżej ośmiu złotych za litr. Drożyzna spowodowała, że wiele osób przesiadło się na rower. Dlatego Partia Zieloni chce, by – podobnie jak w przypadku samochodów elektrycznych – rząd wprowadził dopłaty do zakupu rowerów. Politycy tego ugrupowania wkrótce złożą do Sejmu projekt ustawy w tej sprawie.

– Złożymy w Sejmie projekt ustawy, który dołoży rowery do listy pojazdów niskoemisyjnych, które mogą być dofinansowane przez państwo – zapowiedziała podczas niedzielnej konferencji w Szczecinie przewodnicząca Partii Zieloni, posłanka Urszula Zielińska. W ten sposób odniosła się do rządowego program wsparcia elektromobilności, zwracając uwagę, że nie obejmuje on dopłat do rowerów, a jedynie do samochodów elektrycznych.

Ludzie przesiadają się na rower

– Rower to tak popularny i tak absolutnie zeroemisyjny środek transportu, który świetnie sprawdza się w miastach i naprawdę nabiera znaczenia w dzisiejszych czasach, kiedy ceny paliwa poszły w górę o ponad 50 proc. i końca nie widać – argumentowała Zielińska.

– Uważamy, że nie każdego w Polsce stać na drogi samochód elektryczny czy na drogi samochód dostawczy elektryczny, ale prawie każdego będzie stać na rower czy rower elektryczny – podkreśliła posłanka, która należy do parlamentarnego klubu KO.

Zdaniem Zielonych ceny paliw mogą wpłynąć na wybór roweru jako codziennego środka transportu. Niezbędna jest też poprawa infrastruktury rowerowej i konieczność przyjęcia spójnej strategii budowy dróg rowerowych.

– Budżety samorządów są z roku na rok przez obecną władze, przez Zjednoczoną Prawicę, ucinane. Te pieniądze są centralizowane i do budżetów samorządów wpada coraz mniej. Tym samym cięte są różne wydatki, również na infrastrukturę drogową – komentował współprzewodniczący Partii Zieloni Przemysław Słowik.

– Będziemy proponować utworzenie specjalnego funduszu, który będzie mógł zasilić tylko i wyłącznie budowę infrastruktury rowerowej w miastach. Funduszu, o który będą mogły zabiegać samorządy – dodał.

Pieniądze tylko dla swoich?

O podziale środków dla samorządów w kontrowersyjny sposób wypowiedział się w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Można powiedzieć, że dzięki wsparciu rządu PiSwszędzie tam, gdzie samorządowcy wierzą w rząd PiS, realizowane są inwestycje drogowe – mówił Adamczyk, wizytujący Ostrów w województwie małopolskim, w którym w ostatnim czasie został oddany do użytku wyremontowany most na rzece Dunajec.