ZŁOTÓW. Uwaga na nowy sposób oszustów na wyłudzenie pieniędzy. Najpierw włamują się do konta Facebook, a następnie komunikatora Messenger użytkownika, a następnie dążą do wyłudzenia pieniędzy od znajomych. Zaczynają w bardzo prosty i niepozorny sposób? Prośbą o pomoc pieniężną. Dlatego jeśli taką otrzymasz, zachowaj ostrożność. Złotowscy policjanci odnotowali kolejne zgłoszenie tego typu oszustwa. Oszustom udało się wyłudzić od ?znajomego? kilkaset złotych.
Przestępczy proceder zaczyna się od włamania na konto użytkownika portalu społecznościowego. Po złamaniu hasła oszust wysyła wiadomości do znajomych właściciela konta, prosząc o mniejszą lub większą kwotę pieniędzy, w różny sposób argumentując pilną potrzebę pożyczki czy też opłacenie zamówionej paczki.
Osoby, które otrzymały fałszywą wiadomość są przekonane, że rozmawiają ze swoim znajomym, więc deklarują pomoc i przelewają pieniądze lub dokonują płatności. W konsekwencji pieniądze trafiają na konto oszusta.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Weryfikujmy wiadomości otrzymane od znajomych, w których proszą o pożyczkę pieniędzy. Najpierw skontaktujmy się osobiście lub telefonicznie ze znajomym w celu upewnienia się, czy faktycznie to on potrzebuje tego rodzaju pomocy. W przypadku tego rodzaju prośby nie kierujmy się pośpiechem, a zdrowym rozsądkiem, co pozwoli na uniknięcie kłopotów.
Przypominamy, używając komputerów, telefonów komórkowych lub innych urządzeń z dostępem do Internetu pamiętajmy również o kilku ważnych zasadach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa, co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania. Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
Radzimy co zrobić, aby nie paść ofiarą takiego oszustwa:
? Stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto ? zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms),
? Potwierdzajmy tożsamość ?znajomych?, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory ? najlepiej zadzwonić do takiej osoby,
? Sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
? Chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Jeśli zorientujemy się, że ktoś przejął nasz komunikator ostrzeżmy naszych znajomych i przekażmy im informację, że wiadomość z prośbą o pożyczkę to oszustwo!
Podkom. Maciej Forecki/KPP Złotów