Polska szóstym największym rynkiem nieruchomości handlowych w Europie

Interwencje Najnowsze Piła Regiony Wydarzenia

Jak wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, łączna podaż powierzchni w ramach centrów i parków handlowych wynosząca prawie 13,6 mln mkw. plasuje polski rynek na szóstym miejscu wśród krajów Starego Kontynentu. Z kolei pod względem nasycenia powierzchnią handlową plasujemy się dopiero na 18. pozycji. Powodem jest między innymi niedostatecznie rozwinięty segment ulic handlowych, czyli tzw. high streets.

Polskie nieruchomości handlowe na szóstkę

Polski rynek powierzchni handlowych konsekwentnie pracował na miano dojrzałego, dzięki między innymi dynamicznemu rozwojowi w ostatnich kilku latach segmentu parków handlowych. Według Cushman & Wakefield, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to już prawie 17 mln mkw., z czego na centra przypada ok. 10,6 mln mkw., a na parki – ok. 3 mln mkw.

– Mimo że aktywność deweloperów zainteresowanych realizacją centrów handlowych była w ostatnich latach niska, co wynika z wysokiego nasycenia powierzchnią w ramach tego formatu nieruchomości, to polski rynek plasuje się na szóstym miejscu w Europie pod względem zasobów istniejących już obiektów. Tak samo sytuacja wygląda, jeśli weźmiemy pod uwagę podaż w segmencie parków handlowych, gdzie również zajmujemy wysokie szóste miejsce. Jest to rezultatem trwającego od 2020 roku trendu, czyli absolutnej dominacji tego formatu wśród najczęściej budowanych inwestycji retailowych. Szósta lokata przypada nam także pod względem łącznych zasobów centrów i parków handlowych – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Top 10 krajów w Europie pod względem łącznej podaży centrów i parków handlowych

Jednocześnie, jak wynika z raportu „Trends Radar” Cushman & Wakefield, na rynku obserwowane jest spowolnienie w rozpoczęciach nowych budów. Rezultatem będzie niższa roczna podaż w latach 2026-2027.

– Mimo to Polska zajęła w 2024 roku drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni w centrach i parkach handlowych. Jak pokazują dane Cushman & Wakefield, co siódmy metr kwadratowy wybudowany w Europie znajdował się właśnie w Polsce. W 2025 roku udział polskiego rynku w całkowitej nowej podaży handlowej utrzyma się na podobnym, 15-procentowym poziomie. Liderem pozostanie natomiast Francja z 24-procentowym udziałem – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Nasycenie z potencjałem na wzrosty

Według danych Cushman & Wakefield, nasycenie powierzchnią handlową w Polsce wynosi 353 mkw./ 1000 mieszkańców i jest wyższe niż średnia zarówno dla Europy, która wynosi 336 mkw., jak i dla krajów CEE – 290 mkw. Mimo to pod względem tego wskaźnika zajmujemy odległe 18. miejsce na Starym Kontynencie. Co to oznacza w praktyce?

– Mimo że wskaźnik nasycenia centrami handlowymi jest już bardzo wysoki, a rośnie również nasycenie powierzchnią w ramach parków handlowych, to w Polsce wciąż jest miejsce na rozwój formatu stanowiącego fundament rynku retail, czyli ulic handlowych. Aktualnie na polskim rynku tzw. high streets to wciąż pojedyncze i niewielkie fragmenty najbardziej reprezentacyjnych ulic polskich aglomeracji. Przykładem może być ulica Mokotowska, Pl. Trzech Krzyży, Chmielna, czy w końcu – Nowy Świat. Jednocześnie, rozmawiając z wieloma, zarówno międzynarodowymi, jak i polskimi najemcami, widzimy rosnące zainteresowanie takimi lokalizacji. Aby jednak wzmocnić ten trend potrzebne są systemowe zmiany mające na celu standaryzację i przyspieszenie najmu przy ulicach handlowych zwłaszcza tych, które są w gestii “miasta”, tak aby cały proces lepiej odpowiadał realiom biznesowym i był zbliżony do obowiązujących standardów – podsumowuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.

Top 20 krajów w Europie pod względem nasycenia powierzchnią handlową

źródło: Cushman & Wakefield
oprac.: K. Walkowiak

fot. iStock