WAŁCZ. W powiecie wałeckim powstało jedno z sześciu powiatowych Centrów Regionalnego Pogotowia Kryzysowego w ramach projektu (przy wsparciu środków Unii Europejskiej) realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego (lider) wspólnie z sześcioma powiatami: Drawskim, Kołobrzeskim, Myśliborskim, Stargardzkim, Świdwińskim, Wałeckim. Na terenie powiatu wałeckiego rolę lidera przejęło Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu.
Dlaczego w powiecie wałeckim powstaje Regionalne Pogotowie Kryzysowe?
Wypadek samochodowy, nagła strata bliskiej osoby, ciężka choroba, pożar, bankructwo firmy może wywołać poważny kryzys psychiczny. Doświadcza go raz w życiu nawet jedna czwarta społeczeństwa. Udzielona w odpowiednim czasie pomoc psychologa lub specjalisty interwencji kryzysowej w wielu sytuacjach zapobiega poważnym chorobom i zaburzeniom psychicznym. Projekt jest odpowiedzią na współczesne realia. Jest zaplanowany w taki sposób, aby maksymalnie i kompleksowo wypełnić lukę w systemie pomocy i wsparcia dla osób w trakcie i po przebytym kryzysie psychicznym. Coraz więcej osób cierpi z powodu problemów natury psychologicznej, a dostępność do usług specjalistycznych jest niestety niewystarczająca. Sytuacja epidemiologiczna również nie sprzyja naszemu zdrowiu psychicznemu.
Co oferować będzie mieszkańcom Regionalne Pogotowie Kryzysowe?
W Regionalnym Pogotowiu Kryzysowym będzie można otrzymać specjalistyczną pomoc w zakresie wczesnej interwencji psychologicznej, psychoedukacji oraz psychoprofilaktyki. Oferować ją będą psycholodzy i specjaliści interwencji kryzysowej, którzy będą udzielać pomocy adekwatnej do konkretnych, życiowych sytuacji. Ważnym aspektem projektu jest fakt, że wsparcie będzie dostępne bez żadnego skierowania. Oprócz możliwości bezpośredniego zgłoszenia się do punktu, specjaliści w nim pracujący, będą również realizowali wizyty środowiskowe u osób lub rodzin wymagających wsparcia.
Na jakich zasadach funkcjonować będzie pogotowie?
Bardzo częstym problem jest bariera dostępności godzinowej. Instytucje, przychodnie umożliwiają skorzystanie ze swojej oferty często tylko do wczesnych godzin popołudniowych. Powiatowe Centra Kryzysowe będą czynne przez 12 godzin. Dodatkowo w sytuacjach nagłych będzie możliwość zgłoszenia problemu na całodobowy telefon.
Jak będzie wyglądać pomoc w praktyce?
Specjaliści będą oferować pomoc w zależności od stanu i potrzeb danej osoby bądź grupy. Zespoły mobilne będą udzielały wsparcia w miejscu zamieszkania. Dodatkowo utworzone zostaną kluby samopomocy, w których również wsparcie specjalistów będzie trwało tyle, ile będzie wymagała tego sytuacja.
Osoby chcące skorzystać z pomocy w obecnym rygorze sanitarnym i umówić się na spotkanie mogą dzwonić pod nr tel. 67 345 05 36 lub 67 345 05 37
(Red.)
Źródło: Powiat Wałecki