Remont wiaduktów kolejowych przy stacji Szczecin Główny oraz w miejscowości Czarne, a także torów na linii kolejowej z Piły do Ulikowa zwiększy bezpieczeństwo i usprawni podróż pociągami w regionie. Prace będą wiązały się z tymczasowymi zmianami w komunikacji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace warte około 17,5 milionów złotych ze środków własnych.
Kolejny etap przebudowy wiaduktu w Szczecinie
Po planowej przerwie od 6 września wznowione zostaną prace na wiadukcie nad ulicą Kolumba przy stacji Szczecin Główny. Remont wiaduktu oraz przyległego muru oporowego zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego dla tysięcy pociągów, które corocznie wjeżdżają i wyjeżdżają ze stacji Szczecin Główny. Poprawi się estetyka obiektów i otoczenia.
Wykonawca zdemontował stare przęsła wzdłuż jednego toru i zamontował cztery z sześciu przęseł pod tym torem. Przebudowane i wzmocnione zostały przyczółki wiaduktu, a także filary. Konstrukcja obiektu została wyczyszczona, pomalowana i zabezpieczona przed korozją, dzięki czemu poprawi się jej stan i wygląd.
W drugim etapie inwestycji wykonawca zamontuje pozostałe dwa przęsła oraz przeprowadzi analogiczne prace na obiekcie pod drugim torem. Po demontażu starych i montażu nowych przęseł, ułożone zostaną nowe tory i zamontowana sieć trakcyjna. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 roku. Inwestycja warta jest ponad 10 milionów złotych pochodzących ze środków własnych spółki.
Ze względu na charakter prac prowadzonych na wiadukcie w dniach 6-24 września, pociągi nie będą wyjeżdżać i wjeżdżać na stację Szczecin Główny od strony stacji Szczecin Port Centralny. Pociągi PKP Intercity kursujące z i do Świnoujścia będą jeździć trasą z pominięciem stacji Szczecin Główny, zatrzymując się na stacji Szczecin Dąbie. Również część pociągów Polregio kursujących z i do Szczecina Głównego będzie jeździć zmienioną trasą z pominięciem stacji Szczecin Port Centralny. Pociągi PKP Intercity oraz Polregio z i do Gryfina będą kursować przez stację Szczecin Dąbie.
Więcej bezpiecznych wiaduktów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyremontują również wiadukt kolejowy w miejscowości Czarne na linii kolejowej nr 210 Chojnice – Runowo Pomorskie. Remont wiaduktu zwiększy bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Dzięki przeprowadzonym pracom po obiekcie będą mogły jeździć cięższe składy z prędkością do 120 km/h (przy obecnych 30 km/h). Zakres robót obejmuje m.in. wzmocnienie konstrukcji wiaduktu, w tym przęsła oraz przyczółków, przebudowę skrzydeł oraz wykonanie izolacji obiektu, a także zabezpieczenie przed korozją elementów betonowych konstrukcji. Koszt prac wyniesie około 1,5 milionów złotych, pochodzących ze środków własnych spółki.
Ze względu na zakres prac, w dniach 13-16 września za pociągi kursujące na szlaku Czarne – Szczecinek zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.
Sprawniejsze podróże z Piły do Ulikowa
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymienią 6 kilometrów toru między Prostynią a Żółwinem na linii kolejowej nr 403 Piła Północ – Ulikowo. Zakres prac obejmuje ułożenie nowych szyn, podkładów oraz wymianę tłucznia. Efektem przeprowadzonych prac będzie zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz podniesienie maksymalnej prędkości pociągów z dotychczasowych 70 km/h do 100 km/h. Kosz robót wyniesie 6 milionów złotych, pochodzących ze środków własnych spółki.
Ze względu na zakres prac, od 6 września do 21 października zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa między Stargardem a Kaliszem Pomorskim dla pociągów Polregio oraz między Szczecinem Głównym a Piłą dla pociągów PKP Intercity.
Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne w Internecie na stronie www.portalpasazera.pl oraz w aplikacji mobilnej Portal Pasażera.
Na zdjęciu: Remontowany wiadukt przy stacji Szczecin Główny (fot. Bartosz Pietrzykowski)
Bartosz Pietrzykowski
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.