Programowanie przez zabawę

Chodzież Edukacja Wydarzenia
Uczniowie klasy 2 Technikum w zawodzie technik elektryk w Zespole Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Chodzieży od listopada 2021 r. realizują projekt „Wykorzystanie programowalnych robotów w inteligentnej instalacji elektrycznej”. Jego celem jest użycie specjalnych robotów zbudowanych z klocków Lego do zaprogramowania inteligentnych instalacji elektrycznych.
Aby osiągnąć założony cel, grupa 18 uczniów musiała opanować podstawy programowania w języku Python, wykorzystując do tego m.in. treści przekazane przez nauczycieli informatyki i przedmiotów zawodowych elektrycznych: bramki logiczne oraz algebra Boole’a. Wszystko to posłużyło do sterowania instalacją elektryczną z wykorzystaniem zaprogramowanych robotów.
Kilkanaście dni temu projektem zainteresowało się kilkoro rodziców uczniów Szkoły Hipolita, którzy dostrzegli możliwość komercyjnego zastosowania pakietu Lego Education Spike Prime. Na holu szkoły dotychczasowe efekty projektu prezentowali uczniowie klasy 2 Technikum w zawodzie technik elektryk Kacper Jułkowski i Nikodem Kubacki. Rozmawiali z rodzicami oraz
demonstrowali w tabletach przykładowe układy logiczne w języku Python, a także roboty wykonane z klocków Lego, do których dołączono elementy inteligentnej instalacji elektrycznej.
Nawiązała się dyskusja, czy przy ochronie katodowej torów kolejowych lepiej sprawdzą się czujniki z mikrokontrolerami Arduino, czy też analogiczne elementy z zestawu Lego Education Spike Prime.
Kolejny z rodziców zwracał uwagę na fakt, że przy oświetleniu zewnętrznym wykorzystuje się zwarty zestaw trzech czujników i przekaźników (przekaźnik czasowy, czujnik ruchu oraz czujnik zmierzchu), natomiast w zestawie Lego Education Spike Prime każdy z tych elementów musi być użyty osobno.
Wreszcie uwagę trzeciego z rodziców wzbudziło wykorzystanie czujnika siły przy konstruowaniu systemu antywłamaniowego. Niestety, parametry czujnika z zestawu Lego Education Spike Prime nie pozwalają na jego komercyjne użycie, bowiem masa człowieka jest zbyt duża i ewentualne nadepnięcie na ten czujnik groziłoby jego zniszczeniem.
O zaletach programowalnych robotów z pakietu Lego Education Spike Prime dowiedzieli się również ośmioklasiści, którzy ostatnio odwiedzili Szkołę Hipolita. Uczniowie klasy 2 Technikum w zawodzie technik elektryk przedstawili na tabletach zasady programowania robotów w języku Python. Następnie, po wgraniu napisanego programu do huba, pokazali możliwości sterowania
robotami, w których zastosowano różnorakie przekaźniki i czujniki. Uczniowie ostatnich klas podstawówki często po raz pierwszy dowiedzieli się, że stosowany na co dzień sprzęt domowy można zaprogramować w sposób użyteczny dla siebie, a cała operacja nie należy do szczególnie skomplikowanych.
Kilkunastu uczniów z różnych podstawówek wprost stwierdziło, że od września wybiera się do szkoły Hipolita na kierunek Technik Elektryk. Inni wyrazili zainteresowanie wzięciem udziału w zajęciach pozalekcyjnych dotyczących programowania robotów z zestawu Lego Education Spike Prime. Wielu uczniów wyrażało niezadowolenie z faktu, że do tej pory w ich szkołach programowania albo nie uczono, bądź też traktowano je po macoszemu – niejako na doczepkę.
Pojawiły się również pytania o praktyczne zastosowanie programowalnych robotów w inteligentnej instalacji elektrycznej. Ośmioklasiści zastanawiali się, w jaki sposób czujnik ruchu reaguje na sygnał przesyłany przez mięśnie człowieka. Uczniowie biorący udział w projekcie tłumaczyli każdej z grup, że wyposażenie pakietu Lego Education Spike Prime można rozszerzyć o kolejne
zestawy, a występujące w nich podzespoły nie odbiegają jakością od urządzeń oferowanych na co dzień w sklepach.
Przed grupą uczniów Szkoły Hipolita biorących udział w projekcie pozostał ostatni etap: eksploatacja drukarki 3D do druku elementów wykorzystywanych w szkole.
  • Katarzyna Kulczyńska-Śróda