Po 11 latach Poznań rezygnuje z roweru miejskiego

Na sygnale Najnowsze Sport Wydarzenia

O północy ze środy na czwartek zakończy się sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM). Będzie to zarazem koniec funkcjonowania systemu po prawie 11 latach – poinformował poznański magistrat.

  • W 2022 roku na obsługę Poznańskiego Roweru Miejskiego przeznaczono z budżetu miasta ponad 7 mln zł.
  • Magistrat podał, że pieniądze, które dotychczas przeznaczane były na rower miejski, przekierowane zostaną na inwestycje w infrastrukturę, z której korzystają wszyscy cykliści.
  • W przyszłorocznym planie finansowym miasta na inwestycje w infrastrukturę rowerową w Poznaniu zarezerwowana zostanie kwota ok. 14 mln zł.

Jak przypomniano, system Poznańskiego Roweru Miejskiego uruchomiono w 2012 roku, by podkreślić, że może on być dobrym środkiem transportu.

„Chodziło o pokazanie, że jest to ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy sposób poruszania się. Cel został osiągnięty, rower stał się codziennym środkiem dojazdu do pracy, domu, na zakupy. Poznań ma najwyższy w Polsce zmierzony udział podróży rowerem. W ciągu kilku lat ruch rowerowy w stolicy Wielkopolski zwiększył się ponad dwukrotnie. Na podstawie danych z liczników rowerowych można oszacować, że przekroczył on już 10 proc. wszystkich podróży po mieście” – podano w środowej informacji prasowej.

Ruch rowerowy w Poznaniu rośnie, a liczba wypożyczeń maleje

Poznański magistrat przekonuje, że do „rowerowej rewolucji” przyczynił się nie tylko ogólnodostępny system PRM, ale także rozwój infrastruktury rowerowej, której rozbudowa oznaczała m.in. zwiększenie bezpieczeństwa jazdy.

„Wielu mieszkańców Poznania i aglomeracji właśnie ze względu na zdecydowaną rozbudowę i poprawę istniejącej infrastruktury przesiadło się na swoje prywatne rowery. Potwierdza to systematycznie spadające zainteresowanie rowerem miejskim. Obecny sezon jest kolejnym, w którym spada liczba wypożyczeń. Trend ten rozpoczął się w roku 2019, kiedy po rekordowym roku 2018 (blisko 1,7 mln wypożyczeń) zarejestrowano niewiele ponad milion wynajmów. W latach 2020 i 2021 było to odpowiednio 528 i 320 tys. W tym roku (do końca października) wypożyczeń było 284 tys., czyli o blisko 25 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku” – podano.

Magistrat zaznaczył, że w sytuacji kiedy ruch rowerowy w Poznaniu z roku na rok rośnie, a jednocześnie liczba wypożyczeń PRM maleje, „widać jasny sygnał, że formuła systemu rowerów miejskich wyczerpuje się”.

W 2022 roku na obsługę Poznańskiego Roweru Miejskiego przeznaczono z budżetu miasta ponad 7 mln zł. Magistrat podał, że pieniądze, które dotychczas przeznaczane były na rower miejski, przekierowane zostaną na inwestycje w infrastrukturę, z której korzystają wszyscy cykliści.

W 2023 r. na infrastrukturę rowerową Poznań wyda 14 mln zł

W przyszłorocznym planie finansowym miasta na inwestycje w infrastrukturę rowerową zarezerwowana zostanie kwota ok. 14 mln zł. „Obecnie budżet rowerowy opiewa na 8 mln zł, co oznacza, że w 2023 roku będzie niemal dwukrotnie większy. Pozwoli on na realizację istotnych inwestycji, jakimi są budowy dróg rowerowych na ul. Solnej oraz Królowej Jadwigi i Strzeleckiej” – podano.

Po likwidacji systemu w Poznaniu zarejestrowani użytkownicy mogą wciąż korzystać z innych systemów rowerów miejskich w Polsce lub w Europie, których operatorem jest Nextbike. Chcąc wypożyczać rowery, trzeba pobrać aplikację „nextbike by TIER” – środki z PRM zostaną zachowane pod warunkiem zalogowania się w niej danymi z PRM (numer telefonu i PIN). Aplikacja PRM Poznań będzie aktywna do końca 2022 r.

Użytkownicy, którzy chcą rozwiązać umowę z Nextbike, mogą to zrobić m.in. drogą elektroniczną lub listem poleconym. Szczegóły można znaleźć na stronie: poznanskirower.pl/regulamin/.

Przeciwna likwidacji systemu PRM była część mieszkańców. Jak podkreślał w imieniu grupy „TAK dla Poznańskiego Roweru Miejskiego” Szymon Kwiek, „smutne dla mnie jest, że decyzja ta zapadła po cichu, bez konsultacji z użytkownikami. W ten sposób Poznań (…) zamiast być miastem przyjaznym, zielonym, nowoczesnym stawia na jeszcze większe korki”.

W liście przesłanym mediom Kwiek wskazywał również, że „Poznań jako jedno z najważniejszych polskich miast musi się rozwijać w kierunku, w jakim podążają największe metropolie Europy. W kierunku ekologii, rozwoju zielonego transportu i promowania zdrowego i aktywnego trybu życia” – przekonywał.

Jak podawały lokalne media, w środę przed poznańskim magistratem odbył się protest przeciwko likwidacji PRM. W urzędzie złożono także petycję w tej sprawie.

Po 11 latach Poznań rezygnuje z roweru miejskiego (portalsamorzadowy.pl)

  • PAP/rs
  • Fot. Poznański Rower Miejski