Połączenie firm Bracia Sadownicy i Victoria Cymes zmienia układ sił w kategorii soków, nektarów i napojów na polskim rynku. Połączone podmioty, działające już jako Grupa, odpowiadają na obecne potrzeby konsumentów i planują zbudowanie platformy produktów zdrowych, naturalnych i rzemieślniczych. Wzmocnienie pozycji rynkowej, podwojenie obrotów w ciągu trzech lat i jedna z najsilniejszych bezpośrednich dystrybucji produktów świeżych w Polsce to główne cele biznesowe połączonych podmiotów.
30 czerwca 2023 r. firmy Bracia Sadownicy i Victoria Cymes sfinalizowały transakcję, na mocy której działając już jako Grupa, umocnią swoją pozycję w kategorii soków i napojów. Spółki pozostają na rynku jako oddzielne podmioty. W pierwszej fazie konsolidacja odbędzie się na poziomie kluczowych procesów i kultury organizacyjnej. To połączenie zmieni układ sił na rynku SNN, a Grupie pozwoli znaleźć się na podium wśród trzech największych producentów soków w Polsce (2,5 proc. udziałów w kategorii SNN pod względem wartości). Połączone podmioty pozostaną liderem wśród marek soków NFC (ang. not from concentrate), czyli soków tłoczonych, z 15,1 proc. udziałem oraz 40,2 proc. udziałem wśród markowych soków NFC pod względem wartości (dane zagregowane 12 miesięcy: czerwiec 2023 – maj 2023 r., NielsenIQ).
Zakłady produkcyjne Grupy zlokalizowane są w Śmiłowicach (woj. kujawsko-pomorskie) i Wałczu (woj. zachodniopomorskie). Zgodnie z planami, Grupa będzie kontynuować współpracę z dotychczasowymi kluczowymi podwykonawcami i dostawcami. Prezesem Zarządu Grupy został Adam Jędrzejewski, założyciel marki Bracia Sadownicy. Lech Krukowski, dotychczasowy wiceprezes zarządu firmy Victoria Cymes, objął funkcję Doradcy Zarządu.
„Połączenie dwóch firm o charakterze rodzinnym pozwoli nam rozwijać się na większą skalę, ale jednocześnie zachować kameralność i lokalność. Mając podobne wartości, jak szacunek dla pracy ludzkiej, prostoty i transparentności współdziałania z otoczeniem, podjęliśmy decyzję, że czas zacząć współpracować, a nie konkurować. Jesteśmy przekonani, że dwa różne pokolenia, dwie różne energie, ale ten sam cel i co najważniejsze – te same wartości, wyniosą obie firmy na zupełnie inny poziom.” – mówi Adam Jędrzejewski, założyciel marki Bracia Sadownicy.
Celem biznesowym Grupy jest podwojenie obrotu w ciągu trzech lat (w bieżącym roku estymowane jest około 200 mln zł przychodów) oraz zbudowanie jednej z najsilniejszych i najbardziej sprawnych bezpośrednich dystrybucji produktów świeżych w Polsce jako jednej z kluczowych przewag konkurencyjnych. Strategia portfelowa zakłada pozostanie obecnych marek Bracia Sadownicy i Victoria Cymes, jak również powstanie nowej marki, pozwalającej na wejście w nowe kategorie produktowe, w których spółki zamierzają się rozwijać.
„Po połączeniu chcemy wejść w nowe kategorie produktowe, które pozwolą nam w pełni wykorzystać możliwości dystrybucyjne. Naszym celem jest budowanie platformy produktów świeżych, naturalnych i zgodnych z filozofią neocraft, gdzie kluczowa jest autentyczność i właściwe zrozumienie oczekiwań współczesnych konsumentów. Nie chcemy konkurować z koncernami – chcemy budować własną ścieżkę rozwoju. Najpierw jednak uporządkujemy ofertę obu firm w sposób pozwalający uniknąć kanibalizacji produktów, a jednocześnie zbudować szerokie portfolio produktów z różnym pozycjonowaniem cenowym.” – mówi Aleksandra Głuchowska, Członek Zarządu spółek Bracia Sadownicy i Victoria Cymes.
„Dziś konsumenci zdecydowanie większą uwagę przywiązują do racjonalnego wydawania pieniędzy. Z drugiej zaś strony nie odwrócimy już trendu związanego ze zdrowym żywieniem czy chociażby zrównoważonym działaniem na rzecz środowiska. Naszym zdaniem, ludzie nie przestaną sięgać po produkty jakościowe, mniej przetworzone, jednak z większym rozsądkiem będą podchodzić do zakupów i marnotrawstwa żywności. Liczymy na pokolenie Z, które jest zainteresowane zdrowymi, ciekawymi produktami i bardzo często potrafi przekształcić produkty niszowe w produkt masowy. Jako producenci musimy oczywiście liczyć się z tym, że istnieje próg cenowy, którego przekroczyć nie można, więc naszym zadaniem będzie utrzymanie określonego poziomu ceny, ale przy zachowaniu jakości produktów. – dodaje Adam Jędrzejewski.
W ramach połączenia firm tworzona jest nowa struktura w oparciu o obecnych pracowników, co oznacza dla nich przede wszystkim szansę na rozwój w dobrze im znanej, własnej organizacji. Grupa nie planuje redukcji zatrudnienia, lecz wzrost i rozwój struktur, mający na celu profesjonalizację i maksymalne wykorzystanie obecnych mocy produkcyjnych i sprzedażowych. Dzięki połączeniu, oba podmioty zyskają nowe perspektywy, zarówno od strony operacyjnej, jak i handlowej. Konsolidacja i reorganizacja, polegająca na skróceniu łańcucha dostaw, przyniesie grupie dużo większe możliwości, a tym samym szanse na stabilne funkcjonowanie w dynamicznym otoczeniu.
„W niektórych aspektach się różnimy, ale na wiele spraw patrzymy w sposób podobny. Jest to szansa dla obu zespołów, aby uczyć się od siebie nawzajem. Wierzymy w to, że budujemy dla nas wszystkich nową rzeczywistość i kreujemy na rynku coś zupełnie nowego. Liczymy się z tym, że przed nami dużo pracy i wiele wyzwań wynikających z połączenia dwóch struktur, jednak wiemy, że nasze organizacje tworzą ludzie, którzy są otwarci i chcą się rozwijać, więc patrzymy na to, jak na siłę napędową. – podkreśla Adam Jędrzejewski.
W ocenie firmy, w sektorze owocowo-warzywnym cały czas drzemie ogromna siła i potencjał do rozwoju. Rynek soków NFC jest najprężniej rozwijającą się gałęzią produktów sokowniczych w ostatnich latach. Według danych Acumen Research and Consulting, globalny rynek soków tłoczonych na zimno osiągnął w 2021 roku wartość 1 452,7 mln USD i w latach 2022 – 2030 ma rosnąć w średniorocznie o 7,3 proc., aby w 2030 r. osiągnąć wartość 2 684,8 mln USD. Stale rosnące zainteresowanie sokami NFC świadczy o coraz większej świadomości Polaków, którzy w sklepach szukają nie tylko produktów smacznych, ale też takich z naturalnym składem i wyróżniających się najwyższą jakością. Globalne trendy wciąż mówią o rosnącym znaczeniu warzyw i owoców i ich roli w zbilansowanej i zróżnicowanej diecie; podkreślają również rosnące znaczenie lokalnych produktów. Polska także, jako jeden z kluczowych producentów owoców i warzyw, oferuje dostęp do surowców, stwarzając tym samym dobre warunki dla rozwoju branży.
Anna Ruszczak