Realizacja drogi krajowej S11, została wprowadzona do ?Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023? w lipcu 2015 roku. Niestety, zaraz po wygranych przez PiS wyborach okazało się, że duża część planowanych wcześniej inwestycji z niewiadomej przyczyny nie znalazło się na liście kluczowych projektów obecnego rządu, w tym trasa ekspresowa S11 oraz m.in. obwodnica Piła – Ujście ? napisał do premiera Mateusza Morawieckiego senator Adam Szejnfeld.
Senator Adam Szejnfeld wystąpił z oświadczeniem senatorskim (interpelacją) do premiera Mateusza Morawickiego w sprawie konieczności budowy drogi ekspresowej S11, w tym ważnych na trasie jej przebiegu obwodnic, m.in. obwodnicy Piła ? Ujście.
I jaka nadeszła na to odpowiedź? Właściwe taka, z której nic nie wynika, oprócz tego, że droga budowana w zasadzie nie będzie. Stanowisko takie zajęte zostało, mimo, że senator Adam Szejnfeld w swoim wystąpieniu wyjaśniał premierowi między innymi to, że: ?Droga ekspresowa S11, to nie lokalne rozwiązanie infrastrukturalne, ale konieczność w aspekcie ogólnopaństwowym, gdyż planowana trasa ma połączyć szybką i bezpieczną infrastrukturą komunikacji kołowej Kołobrzeg i Piekary Śląskie. W sumie ma liczyć ok. 550 km długości i przebiegać przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. Jej znaczenie gospodarcze będzie jednak znacznie szersze, bo będzie swym oddziaływaniem obejmować co najmniej jeszcze województwa łódzkie i pomorskie?.
Wszyscy wiemy, że dla mieszkańców Wielkopolski północnej istotnym elementem tej trasy szybkiego ruch jest także budowa obwodnicy stolicy subregionu. W Pile bowiem zlokalizowana ma być strategicznie ważne skrzyżowanie dwóch dróg ekspresowych – S10 i S11 (od węzła Piła – Podlasie droga S11 ma przebiegać wspólnie z drogą S10). Planowana trasa ma omijać Piłę oraz Ujście od strony wschodniej, a w jej ciągu planuje się stworzenie czterech węzłów: Piła ? Podlasie oraz Piła – Przemysłowa, Motylewo i Chrustowo. Całkowita długość obwodnicy ma liczyć około 23 km.
Niestety, w odpowiedzi na wystąpienie senatora ziemi Wielkopolski północnej z jednej strony czytamy, że budowa trasy oraz obwodnic S11 jest uważana przez resort infrastruktury jako konieczna, ale z drugiej strony, że mimo iż została ona ujęta w Planach Budowy Dróg Krajowych, to jednak znalazła się poza limitem. Tyle.
Anna Karmowska
Dyrektor Biura Senatorskiego
Biuro Adama Szejnfelda