Wiadukty nierozliczone

Chodzież Inwestycje Najnowsze Wydarzenia

CHODZIEŻ. Ulice Mostowa i Kochanowskiego, po wielu latach oczekiwań, doczekały się decyzji o przebudowie wiaduktów. Radość użytkowników była o tyle wielka, co i krótka. Narzekano na uciążliwe objazdy oraz brak oczekiwanego postępu prac. Na dzień dzisiejszy, choć terminy się wyczerpały, inwestycji nie można odebrać i rozliczyć. Opóźnienie, to jednak tylko miesiąc, nie panikujmy.

Cierpliwość mieszkańców Chodzieży jednak powoli się kończy. Utrudnienia spowodowane remontem przejazdów i przejść w kluczowych miejscach miasta, dają o sobie znać. Pojawia się coraz więcej pytań dotyczących terminu zakończenia inwestycji. Inwestycji długo oczekiwanej i wyjątkowo potrzebnej. Jak wiadomo, całość prac miała być zakończona do końca marca. Na przełomie kwietnia i maja, finału nie widać. Miasto ? jak twierdzi ? nie jest inwestorem i nie ma wpływu na postępy prac. Wobec braku ostatecznego odbioru robót, nie ma zamiaru uregulować swoich zobowiązań. Głównym wykonawcą prac jest PKP PLK S.A., które uważa, że modernizacja wiaduktu na ulicy Kochanowskiego  została wykonana, poszerzono jezdnię i  wzmocniono nasypy. Reszta należy do Starostwa Powiatowego.  Na Mostowej pozostało kolei zamontować oświetlenie i uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu.

Wobec takiej sytuacji, udaliśmy się z kilkoma pytaniami do Starostwa Powiatowego.


Jaki jest udział powiatu w inwestycjach przebudowy wiaduktów przy ulicach Mostowej
i Kochanowskiego?

Zadanie ?Przebudowa wiaduktu w miejscowości Chodzież w ciągu ulicy Kochanowskiego w kilometrze 69,022 linii kolejowej nr 354?, jest współfinansowane przez Powiat na podstawie trójstronnego porozumienia nr 1/2019 zawartego w dniu 10 czerwca 2019 r. Porozumienie zostało zawarte pomiędzy: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Powiatem Chodzieskim i Gminą Miejską w Chodzieży. Wysokość dofinansowania ze strony samorządów tj. Powiatu
i Gminy wynosi po 750 000 zł. Zgodnie z w/w porozumieniem Powiat zobowiązany jest również w terminie do 30 czerwca br., wykonać przebudowę jezdni wraz z chodnikiem pod wiaduktem oraz z dojazdami, tj. połączeniem z istniejącą infrastrukturą drogową. W wyniku przeprowadzonej procedury na wykonanie w/w prac pod koniec kwietnia br., nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą robót. Spółka PORR S.A., zobowiązała się do tego terminu zakończyć  wszystkie prace związane z uporządkowaniem terenu oraz naprawą uszkodzonych elementów pasa drogowego wokół wiaduktu kolejowego przy ulicy Kochanowskiego. W maju Powiat przekaże wyłonionemu wykonawcy pas drogowy drogi powiatowej nr 1177P w obrębie wiaduktu celem wykonania robót drogowych związanych między innymi z wykonaniem nowej jezdni bitumicznej pod wiaduktem.

Budowa przejścia dla pieszych w ciągu ulicy Mostowej, jest w całości finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Po stronie Powiatu leży zapewnienie połączenia nowego przejścia dla pieszych z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi (poza granicami pasa kolejowego). Po stronie Powiatu jest również pozyskanie od Polskiego Związku Działkowców, gruntu pod budowę połączenia wybudowanego tunelu z istniejącym chodnikiem przy ulicy Mostowej.

 

Czy jako współinwestorzy, jesteście Państwo zadowoleni z przebiegu i wykonania tych inwestycji?

Zgodnie z cytowanym wyżej porozumieniem, pierwotnie zakończenie robót związanych z przebudową wiaduktu oraz wykonaniem przebudowy jezdni wraz z chodnikiem pod wiaduktem oraz z dojazdami tj. połączeniem z istniejącą infrastrukturą drogową zaplanowane było na koniec listopada 2019 r. W związku z opóźnieniem prac remontowych na wiadukcie zaszła konieczność podpisania aneksów do porozumienia. Opóźnienia w robotach realizowanych przez spółkę PORR S.A., uniemożliwiły Powiatowi  wywiązanie się zobowiązań w stosunku do mieszkańców miasta i powiatu dotyczących przywrócenia ruchu pod wiaduktem. Podczas całego procesu inwestycyjnego, związanego
z przebudową wiaduktu, były prowadzone rozmowy z inwestorem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A oraz wykonawcą robót spółką PORR S.A. celem, których było zmobilizowanie obu spółek, do jak najszybszego zakończenia robót. Niestety terminy zakończenia robót ustalane podczas spotkań, nie były dotrzymywane i zachodziła konieczność podpisywania kolejnych aneksów. Główną przyczyną niezadowolenia z przebiegu i wykonania wiaduktu, była konieczność przesuwania kolejnych terminów zakończenia robót, w związku z czym Powiat zobowiązał spółkę PORR S.A. do wykonania tymczasowej jezdni o nawierzchni z wydzielonym ciągiem pieszym pod wiaduktem wraz z połączeniem z istniejącą infrastrukturą drogową w terminie do 23 grudnia 2019r. Z przedmiotowego zobowiązania wraz utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym spółka się wywiązała. Z perspektywy czasu można ocenić, że przedłużenie terminów zakończenia robót na wiadukcie wynikało z bardzo długich przerw w trakcie realizacji zadania w miesiącach letnich 2019 r.

 

Dlaczego na dzień dzisiejszy brak rozliczenia finansowego wiaduktów?

Podstawę rozliczenia kwot dofinansowania będą stanowiły noty księgowe, wystawione przez PKP PLK S.A. na Gminę i Powiat. Natomiast podstawą wystawienia noty księgowej, będzie poświadczona za zgodność z oryginałem kserokopia faktury wystawionej przez Wykonawcę na PKP PLK S.A. oraz protokół odbioru końcowego. Powiat dokona przelewu na wskazany rachunek bankowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w terminie 14 dni od daty otrzymania w/w dokumentów. Odbiór końcowy wiaduktu kolejowego odbył się w dniu 6 kwietnia br., do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy dokumentów na podstawie, których Powiat mógłby dokonać rozliczenia. Zgodnie z ustaleniami z inwestorem oraz wykonawcą robót tj. spółką PORR S.A. do końca kwietnia br. zostaną zakończone wszystkie prace związane z uporządkowaniem terenu oraz naprawą uszkodzonych elementów pasa drogowego wokół wiaduktu kolejowego przy ulicy Kochanowskiego.

Jakbyśmy na sprawę nie patrzyli. Prędzej czy później prace zostaną odebrane, zapłacone, a wiadukty oddane do użytku w pełnym zakresie. Korzystający, tak piesi jak i zmotoryzowani, zyskają bezpieczne, wygodne i estetyczne ciągi komunikacyjne pod torami. O te inwestycje zabiegano przez lata. Kiedy wreszcie się udało, pojawiają się głosy zniecierpliwienia i niezadowolenia. Pewnie, chciałoby się aby wszystko funkcjonowało, jak w przysłowiowym zegarku. Nie czas jeszcze u nas na Szwajcarię. Wystarczy spojrzeć na walkę z pandemią. Ta ciągle przegrywa u nas z polityką.  Zatem, nie narzekajmy. Szukajmy nowych wyzwań i społecznie pilnych spraw do załatwienia.

 

Komentarze mieszkańców

 

Małgorzata Jeśko-Doręgowska, radna. Nie ma złego, co by na dobre nie wyszło. A mianowicie – chodzi o związek pomiędzy trwającymi nadal pracami przy obu wiaduktach oraz wzdłuż ulicy Dworcowej, a obecnym czasem “zdalnego nauczania” w szkołach, a co za tym idzie – brak samodzielnie poruszających się uczniów po ulicach. Wszystkie trzy tereny (Mostowa, Kochanowskiego, Dworcowa) przez większość czasu, nie były zabezpieczone przed wejściem na tory. Jeszcze w piątek (24.04.) bez żadnych znaków zakazu, odsłonięta była cała długość wzdłuż torów na ulicy Dworcowej. Jest jednak nadzieja. W sobotę (25.04.), zamontowano nowe ogrodzenie! Oba wiadukty prezentują się bardzo ładnie – aż kuszą pięknymi schodami do wejścia. Konieczne jest jednak ich zabezpieczenie. Bezpieczeństwo ? szczególnie dzieci ? jest najważniejsze. Źle prezentują się też obok otwarte cieki w dość głębokich dołach. Mam nadzieję, że zanim dzieci wrócą do szkół i zaczną się wakacje,  uda się to wszystko zabezpieczyć A tymczasem – edukujmy z zakresu bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym i sami nie wchodźmy za zamkniętą bramę z zakazem wejścia- zwłaszcza z dziećmi. Przypominam również, że temat zakończenia prac oraz bezpieczeństwa, był poruszany na kwietniowym posiedzeniu Rady Miejskiej oraz, że miasto z powodu zwłoki w terminie realizacji prac, nadal nie przekazało zakładanych środków.

 

Mirosława Trojanowska. Najdłuższa, niekończąca się budowa XXI wieku w Chodzieży?. Pozytywnym dla nas aspektem, patrząc w przyszłość, jest fakt, że wiadukt został  poszerzony, przez co będzie możliwość swobodniejszego przejazdu. Pozytywne jest też  to, że będzie  miejsce przeznaczone i oddzielone dla pieszych. Jak to będzie w rzeczywistości? Kiedy się o tym przekonamy? Kiedy zakończony remont ujrzymy w całej okazałości? Remont bardzo się przeciąga!  W okresie  świąt w grudniu 2019 r., ucieszył nas fakt udostępnienia przejazdu w takiej formie jakiej jest teraz, ale nie sądziliśmy, że to tymczasowe rozwiązanie będzie trwało tak dłuuugggoo? Projekt zakładał ukończenie prac w marcu 2020 ( jeżeli dobrze pamiętam) tymczasem 27 maja, czyli za miesiąc minie rok! Mamy wrażenie, że układanie kostki brukowej ciągnie się już od tygodni. Dlaczego taka sytuacja ma miejsce? Każdego dnia przejeżdżamy pod wiaduktem kilka razy. Niekończący się remont utrudnia nam sprawny dojazd do pracy, do miasta?. Z niecierpliwością czekamy na finał! 

Edytor