Czy myśląc o kruku widzisz wielki, czarny dziób w ludzkim oczodole, czy może szalenie inteligentną istotę, która mogłaby Cię ograć w zagadkach logicznych? A wyobrażając sobie szkołę… czy widzisz w niej nauczycielkę dającą wykład przed tablicą, czy taką siedzącą w kącie, z kubkiem kawy, oczekującą na pytania swoich podopiecznych (podczas gdy ci, debatują z rówieśnikami nad sposobami wykonania specjalistycznych działań badawczo-społecznych)?
Jak przygotować młodzież do wejścia na zupełnie nieprzewidywalny rynek pracy albo do radzenia sobie ze skutkami katastrofy klimatycznej? Przyszłość, jak pokazały nam ostatnie dwa lata, jest i będzie coraz bardziej zaskakująca oraz niepewna. Kluczem wydaje się być wyposażenie młodych ludzi w kompetencje miękkie. To nadrzędne, ważne umiejętności, takie jak rozwiązywanie problemów, myślenie analityczne, współpraca w grupie, zdolności interpersonalne, umiejętność autoprezentacji, odporność na stres czy przedsiębiorczość lub inicjatywność. Jeżeli młody człowiek wchodzi na rynek pracy i w dorosłość z takim wachlarzem umiejętności, będzie w stanie lepiej radzić sobie w niepewnej przyszłości.
Kształcenie kompetencji to jednak proces inny, niż tylko tradycyjne przekazywanie informacji. Nie da się rozwijać kompetencji miękkich poprzez jednokierunkowy przepływ informacji, bo to nie informacje kształtują kompetencje! Edukacja kompetencyjna wymaga często zmiany podejścia edukacyjnego, ale także właśnie przełamania wielu stereotypów. Zmieniająca się dynamicznie rzeczywistość, doświadczenie i obserwacje pedagogów oraz stan wiedzy, wynikający z aktualnych badań naukowych, zmuszają nas do weryfikacji utartych schematów myśli i działań edukacyjnych.
–W Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile, jako owoc przyrodniczej i edukacyjnej pasji jego autorów, powstał KRUK, czyli Koncepcyjnie Rewolucyjny Uniwersytet Kompetencyjny. To program edukacyjny o zadziwiającym świecie przyrody, ludzkości i technologii, w którym próbowaliśmy odczarować liczne edukacyjne i przyrodnicze stereotypy ? wyjaśnia dr Paweł M. Owsianny, Dyrektor NI UAM.
W Programie KRUK zastosowano zupełnie wyjątkowe podejście edukacyjne, gdyż całość aktywności w procesie pozyskiwania kompetencji podejmowała sama młodzież. To młodzież samodzielnie, poprzez pracę wyłącznie z rówieśnikami, rozwiązywała serię trudnych problemów i zdobywała bardzo specjalistyczną wiedzę ekologiczną. Tak, prowadzący nie podawali żadnych gotowych rozwiązań i definicji! Co więcej, w ramach Programu KRUK, ponad setka młodych ludzi z regionu północnej Wielkopolski (przy wsparciu tutorskim) zrealizowała aż 6 bardzo wyjątkowych młodzieżowych projektów. To wyłącznie młodzi ludzie decydowali jaki problem jest dla nich szczególnie ważny, jakie działania chcą zrealizować aby go ograniczyć oraz jakich spodziewają się efektów. Pomysły i działania naszej młodzieży w ramach tych projektów wręcz oszałamiają swoją tematyką (skoncentrowaną głównie na problematyce emocji), dojrzałością oraz ważnością społeczną.
–Co więcej, młodzież w ramach Programu KRUK rzeczywiście miała taką możliwość, aby zmierzyć się w trudnej zagadce logicznej z wroną ? ptakiem krukowatym? ? poświadcza Iwona Kukowka, Kierowniczka dydaktyczna programu.
Ponieważ edukacyjne spotkania z młodzieżą były bardzo owocne zarówno pod względem edukacyjnym, jak i refleksyjnym, realizatorzy Programu KRUK postanowili spisać oraz szeroko upowszechnić tę zupełnie wyjątkową historię pedagogiczną, która miała miejsce w naszym regionie. Na stronie internetowej Programu (www.kompetencje.amu.edu.pl/darmowy-ebook/) dostępny jest do nieodpłatnego ściągnięcia zupełnie darmowy ebook, w którym znajdują się między innymi bardzo szczegółowe programy i scenariusze wszystkich zajęć.
–Tym co wyróżnia naszego ebooka jest przede wszystkim to, że zamieściliśmy w nim także refleksje pedagogiczne realizatorów, ale przede wszystkim także bardzo ciekawe, ważne i dające nam, nauczycielom wiele do myślenia spostrzeżenia młodych uczestników i uczestniczek zajęć ? dodaje Dyrektor NI UAM dr Paweł M. Owsianny.
Darmowy, pilski ebook pt.: ?Program Edukacyjny KRUK. Tajemnice ścieżek edukacji kompetencyjnej? okazało się, iż uzyskał także ogromne uznanie w oczach krajowych ekspertów. Zamieszczono w nim niezwykle pochlebne uwagi dotyczące programu m.in. Prof. UŚ dr. Marka Kaczmarzyka (znanego i cenionego w naszym kraju neurodydaktyka), Prof. zw. dr hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej (Przewodniczącej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk) czy Prof. UWM dr. hab. Stanisława Czachorowskiego (osobowości niezwykle zaangażowanej w edukację kompetencyjną, artystyczną i przyrodniczą). Wszyscy opiniujący zgodnie przyznają, że pilski Program KRUK, to bardzo innowacyjne, ciekawe i bogate przedsięwzięcie edukacyjne.
–Zajęcia dla młodzieży w Programie KRUK to jednak nie wszystko! W ebooku opisaliśmy także historię Pedagogicznego Uniwersytetu Drugiego Wieku – nietuzinkowej formy wsparcia rozwoju zawodowego nauczycieli i edukatorów. Studenci i studentki PUDW podjęli się bowiem realnej próby podniesienia poziomu edukacji kompetencyjnej w północnej Wielkopolsce ? zaznacza Iwona Kukowka, która wraz z Dyrektorem NI UAM dr Pawłem M. Owsiannym redagowała ebooka.
Serdecznie zapraszamy do pobrania darmowego ebooka i zabrania go ze sobą na wakacje! To nie jest bowiem kolejna książka z programami zajęć, lecz refleksyjna, momentami smutna, częściej zabawna, zaskakująca i odkrywcza podróż pedagogiczna po ciekawych ścieżkach edukacji kompetencyjnej.
Nieodpłatna publikacja dostępna jest do ściągnięcia na stronie internetowej Programu:
www.kompetencje.amu.edu.pl/darmowy-ebook/
Opracowała Iwona Kukowka