Zniknie 20 proc. zawodów. Pracownicy administracji i sprzedawcy nie będą potrzebni

Biznes Interwencje Inwestycje kraj Najnowsze Polityka Praca Wydarzenia

Automatyzacja ma zabrać nawet 85 mln miejsc pracy – wynika z raportu World Economic Forum. Nowa analiza Pearson łagodzi te prognozy i pokazuje, że w przyszłości zniknie 20 proc. zawodów. Chodzi m.in. o pracowników administracji i sprzedawców, w tym głównie kasjerów. W przypadku 10 proc. specjalizacji, np. w ochronie zdrowia czy edukacji, ofert pracy będzie więcej.

Niepewny jest los 7 na 10 pracowników, bo choć będą potrzebni, ich zawód mocno się zmieni. To będzie wymagało przekwalifikowania. Z “Barometru Polskiego Rynku Pracy 2022” Personnel Service wynika, że 44 proc. osób chce w najbliższym czasie zdobywać nowe kompetencje.

Te zawody mogą w przyszłości zniknąć

Najbardziej motywuje ich do tego utrata pracy w wyniku automatyzacji przez bliską im osobę. Doświadczyło tego 17 proc. zatrudnionych.

– Pracownicy czują te zmiany, dlatego szykują się na nie i są gotowi zdobywać nowe umiejętności – uważa mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service S.A. – A jak pokazuje analiza Pearson w przypadku 7 na 10 zawodów będzie to kluczowe. Zmiany dotkną zwłaszcza osób o niskich i średnich kwalifikacjach, choć nie jest to jednoznaczne równanie. Spadki zobaczymy m.in. w administracji czy sprzedaży, ale już w przypadku rolnictwa, wykwalifikowanego rzemiosła czy budowlanki trend jest odwrotny. A to oznacza, że trzeba uważnie śledzić co i jak się zmienia – dodaje.

Z raportu wynika, że zmiany technologiczne i globalizacja sprawiają, że na zawody administracyjne, sekretarskie i niektóre sprzedażowe (głównie w handlu detalicznym), nie będzie zapotrzebowania.

Także specjaliści ds. finansów, którzy wykonują powtarzalne czynności, raczej nie utrzymają się na rynku pracy. W zawodach związanych z gastronomią i hotelarstwem ofert pracy będzie w przyszłości więcej. To skutek rosnącego zapotrzebowania ze strony konsumentów. Rozwinie się też rzemiosło związane z fryzjerstwem, browarnictwem czy tekstyliami.

Z “Barometru Polskiego Rynku Pracy 2022” Personnel Service wynika, że brak motywacji do pozyskiwania nowej wiedzy i umiejętności ma 30 proc. zatrudnionych.

Nowe atuty w pracy

A czego warto się uczyć, żeby utrzymać swoją wartość na rynku pracy? W analizie wskazano kilka kluczowych umiejętności. Przede wszystkim należy rozwijać kompetencje interpersonalne, które będą zyskiwały na znaczeniu. Praca w zespole, umiejętność odnajdowania się w zróżnicowanym środowisku to atuty, które doceni każdy pracodawca.

Ważne są również zdolności poznawcze, takie jak oryginalność, pomysłowość czy aktywne uczenie się. Ostatni obszar to umiejętności związane z myśleniem systemowym – rozpoznawanie, łączenie faktów, podejmowanie decyzji czy analiza faktów.

  • źródło: https://finanse.wp.pl/zniknie-20-proc-zawodow-pracownicy-administracji-i-sprzedawcy-nie-beda-potrzebni-6761978303572768a
  • Źródło: EAST_NEWS, fot: P.Dziurman/REPORTER