OSZUŚCI NADAL PODSZYWAJĄ SIĘ POD PRACOWNIKÓW BANKÓW

Najnowsze Piła Regiony

Apelujemy o ostrożność! W ostatnim czasie oszuści po raz kolejny podszywają się pod pracowników banków. Przypominamy, ze wykorzystując obecną technologię przestępcy są w stanie zadzwonić do swoich ofiar wyświetlając rzeczywisty numer infolinii banku. Każde ich działanie bazuje na emocjach swoich potencjalnych ofiar. Zachęcamy do obejrzenia nagrań pokazujących przykładowe działania przestępców i przestrzegamy przed pochopnym działaniem!

Metod, jakie stosują przestępcy jest wiele. Jedną z nich jest vishing czyli oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Tutaj z kolei przestępcy najczęściej podszywają się pod pracowników banków.

Zobacz po krótce jak przestępcy wykradają nasze oszczędności. Spot zrealizowany przez funkcjonariuszy pilskiej jednostki:

Jak do tego dochodzi?

W każdym z przypadków schemat działania jest bardzo zbliżony. Przestępcy za pośrednictwem bramki internetowej są w stanie zmienić wyświetlany numer na ten, który jest wykorzystywany przez dany bank. Podczas kontaktu telefonicznego podają się za pracownika banku i informują o konieczności uzyskania potwierdzenia zlecenia dużego przelewu. W ten sposób wywołują u swoich ofiar strach oraz lęk przed utratą oszczędności. W dalszej części rozmowy m. in. nakłaniają do zainstalowania programu antywirusowego, który tak naprawdę służy do przekazywania zdalnego pulpitu oraz zapewnia dostęp do urządzenia. W ten sposób przestępcy mogą wejść w posiadanie danych dostępowych do bankowości elektronicznej. Mogą również informować swoje ofiary, że oszczędności na koncie są zagrożone przez cyberataki hakerskie i należy je jak najszybciej przelać na bezpieczne konto, które tak naprawdę jest kontem przestępców.

Jak się uchronić?

  • Nie podejmuj żadnych działań pod wpływem emocji i presji czasu.
  • Bank, ani policja nie będzie prosić o podanie Twoich danych, haseł do logowania czy danych kart płatniczych.
  • Włącz weryfikację dwuetapową.
  • Zweryfikuj rozmówcę i potwierdź przedstawianą historię u źródła (np. odwiedzając placówkę banku lub dzwoniąc na prawdziwą infolinię)
  • Nie wykonuj poleceń usłyszanych w słuchawce.
  • Nie podawaj informacji, które mogą posłużyć do autoryzacji (np. imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce itp.)
  • Bądź nad wyraz ostrożny i nieufny w stosunku do osób, które słyszysz w słuchawce swojego telefonu.