Troje mieszkańców Wałcza odebrało rozmowy telefoniczne od oszustów, podających się za policjanta, a w innym przypadku za wnuczka. Prawidłowa postawa i właściwa reakcja uchroniła wymienione osoby przed przekazaniem pieniędzy oszustom. Przyczyniły się do tego również działania prewencyjno-informacyjne podejmowane przez wałeckich policjantów i liczne apele w mediach.
Metoda oszustów w każdym z trzech przypadków była podobna. Do 80 letniej mieszkanki Wałcza zatelefonował mężczyzna podający się za prawnika i poinformował, że będą potrzebne pieniądze na zapłatę dla rodziny pokrzywdzonej. Kobieta długo nie zastanawiając się rozłączyła połączenie i poinformowała o telefonie od oszustów wałeckich funkcjonariuszy.
Kolejny telefon otrzymał 66 latek od rzekomego policjanta informującego o wypadku drogowym, którym sprawcą jest córka rozmówcy. Mężczyzna zorientował się, że jest to próba oszustwa i nie kontynuował rozmowy. Oszuści żądali kwoty 15 000 zł.
Trzecia niedoszła ofiara to 88 letnia seniorka. Około godziny 20.30 starsza pani odebrała telefon od mężczyzny podającego się za jej wnuka, który spowodował wypadek drogowy i potrzebuje pieniędzy w kwocie 20 000 zł. Kobieta nawiązała kontakt z rodziną ustalając, że usiłowano ją oszukać.
Policjanci wykorzystują każdą okazję, żeby spotkać się z seniorami i ostrzegają ich przed niebezpieczeństwem ze strony oszustów podających się np. za ich wnuków czy policjantów.
Pracownicy placówek bankowych, których siedziby mieszczą się na terenie powiatu wałeckiego, również czynią starania, żeby przeciwdziałać próbom wyłudzenia,a często dorobku życia seniorów. Przestępcy posługują się różnymi metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny osób pokrzywdzonych.
Cały proceder inicjowany jest rozmową telefoniczną. Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrany numer telefonu. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową. Często w tle słychać płacz członka rodziny.
Pamiętajmy!
– nigdy nie przekazujmy pieniędzy obcym osobom
– w przypadku odebrania takiego telefonu, pilnie skontaktujmy się z rodziną aby potwierdzić czy rzeczywiście potrzebują pomocy
– pamiętajmy o rozłączeniu połączenia i dopiero wybierajmy numer telefonu
– nie działajmy pochopnie
– o próbie wyłudzenia natychmiast poinformuj Policję.
fot. iStock