Zainteresowanie środkami na rozwój eksportu dwukrotnie wyższe niż budżet programu

Biznes Chodzież Czarnków Najnowsze Piła Regiony Trzcianka Wałcz Wydarzenia Złotów

Dokładnie 27 maja zakończył się nabór do ostatniej edycji konkursu na dofinansowanie POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP z budżetu unijnego 2014-2020. W tej rundzie o wsparcie eksportu starało się aż 267 firm z sektora MŚP Polski Wschodniej. Łącznie, wnioskowana kwota wynosi 115 mln złotych, co ponad dwukrotnie przekracza planowany budżet. Dla kogo znajdą się środki?

Podstawowym warunkiem starania się o dofinansowanie z programu POPW jest status producenta z sektora mikro, małych lub średnich przedsiębiorstw oraz posiadanie siedziby firmy lub przynajmniej jednego zakładu produkcyjnego w makroregionie Polski Wschodniej, czyli województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Program Operacyjny Polska Wschodnia to przede wszystkim inwestycja w firmy, które tego wsparcia potrzebują najbardziej. Region Polski Wschodniej jest nisko uprzemysłowiony w porównaniu do zachodniej części kraju. Dlatego też dofinansowanie rozwoju eksportu dla wielu firm stanowi szansę na zwiększenie sprzedaży oraz poszerzenie działalności o nowe rynki zbytu.

Ekspert ds. eksportu, prezes firmy consultingowej ITRO, Sebastian Sadowski-Romanov, mówi:

Takiego zainteresowania wsparciem z dotacji POPW nie było od lat. Ostatnimi czasy w naborach zgłaszało się około 100 firm, czasami mniej, czasami więcej. W tym naborze mamy do czynienia z podwójnym, a nawet blisko potrójnym wynikiem. Pokazuje to, że firmy z Polski Wschodniej nie tylko chcą się rozwijać, ale też że są na to gotowe. Dlaczego im w tym nie pomóc?

Podczas jednej z wypowiedzi odnośnie planów dotyczących inicjatywy Polskiego Ładu, premier Mateusz Morawiecki zwrócił uwagę, że w dobie pandemii, eksport ze Stanów Zjednoczonych do Niemiec zmniejszył się o 10%, zaś z Polski do Niemiec wzrósł o 15%. Według niego, to zasługa wzrastającej konkurencyjności i innowacyjności polskich produktów.

Tak mówił o polskim eksporcie:

-Chcemy, by gospodarka polska była dobrze naoliwioną machiną, a polskie firmy były jeszcze bardziej konkurencyjne na rynku europejskim i rynku światowym; to podstawowe cele Polskiego Ładu. Promujemy polskie produkty i chcemy w Polskim Ładzie dla polskich produktów znaleźć właściwe miejsce, dobrą promocję, promocję eksportu. Zobowiązuję się do tego, że będziemy jeszcze bardziej wspierać politykę eksportową, promować polski produkt, który jest znakomitej jakości, a podbój rynku zagranicznego oznacza więcej miejsc pracy w Polsce.

Programy takie właśnie jak POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP są częścią takiego wparcia dla firm, które gotowe są na rozwój i ekspansję zagraniczną. W tegorocznym naborze wnioski o dofinansowanie złozyło aż 267 firm na łączną kwotę ponad dwukrotne przekraczającą zaplanowany budżet ? 115 mln PLN. Do rozdysponowania PARP przeznaczył jedynie 50 mln złotych. Co więc z pozostałymi firmami? Czy nie otrzymają dofinansowania?

Według Sebastiana Sadowskiego-Romanova, istnieje możliwość, że budżet zostanie zwiększony.

-W latach ubiegłych, większość z naborów do rozdysponowania również miało określone budżety. Nie zdarzyło się, aby te kwoty były w pełni wykorzystane. W pierwszym roku trwania programu jego roczny budżet wynosił 100 mln PLN, ale z powodu niskiego wykorzystania został zmniejszony do 50 mln rocznie. Ta nadwyżka, która pozostała po poprzednich naborach, przyda się tym razem by wesprzeć firmy, które wnioskowały o dofinansowanie w obecnym naborze. Czy znajdą się środki dla wszystkich dowiemy się jednak dopiero po ogłoszeniu wyników naboru.

Ocena nadesłanych wniosków oraz modeli biznesowych przedsiębiorstw starających się o dofinansowanie w obecnym naborze do POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP trwać będzie do końca sierpnia.

Łukasz Roszkowski
Marketing Manager
Lumanmax

Fot. Pixabay