Wałcz to miasto rozpoznawcze, w którym jako jedyny w Polsce jest most wiszący nad jeziorem, Centralny Ośrodek Sportu, magnetyczna górka, dwa urokliwe jeziora Raduń i Zamkowe, w którym przyroda przenika się z przemysłem. Działa tam podstrefa Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W farmach wiatrowych i fotowoltaicznych zlokalizowanych wokół Wałcza będzie powstawał prąd. Wodór produkowany w procesie elektrolizy przy tych farmach, to kolejny i prawdopodobnie finalny krok w stronę uniezależnienia miasta od dostaw energii z innych źródeł.
W miesiącach, gdy produkowane będzie więcej prądu z wiatru i słońca, niż potrzebuje miasto, wodór stanowić będzie magazyn energii. Można ją wykorzystać w dniach, czy miesiącach, gdy prądu produkuje się mniej, niż potrzeba. Wałecki Zakład Komunikacji Miejskiej planuje zakup autobusów na wodór. Wałcz będzie sam dla siebie produkował paliwo. Wodór zapewni też ciepło dostarczane do domów wałczan. Miasto podpisało już list intencyjny ze startupem Polska Grupa Wodorowa w Gnieźnie na dostawę tego paliwa, gdy jego produkcja na miejscu będzie mniejsza, niż potrzeby. W Wałczu planowana jest też budowa stacji tankowania samochodów z oznaczeniem H2. Miasto znajduje się na przecięciu ważnych szlaków komunikacyjnych. Wszystko to powoduje, że Wałcz, obok Sanoka, już jest pionierem polskiej myśli wodorowej.
Pierwsza na świecie łódź motorowa z napędem wodorowo-elektrycznym została ochrzczona w sierpniu 2023 roku przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. 6-metrową „Cichą moc” stworzyły dwie firmy ze stolicy Pomorza Zachodniego.
„Zielony wodór” to określenie paliwa o symbolu H2 wytwarzanego nie w procesie chemicznym w fabrykach, a przy farmach fotowoltaicznych czy wiatrowych. Tylko duże moce odnawialnych źródeł energii mogą nam zapewnić zielony wodór. Pamiętajmy, że źródła te dla efektywnej pracy, wymagają stabilizacji, którą mogą zapewnić właśnie magazyny energii, m.in. oparte o zielony wodór. Kluczowym wyzwaniem jest skuteczne zarządzanie nadwyżkami wytworzonej energii elektrycznej. Wpływ na to mają między innymi zmienne warunki pogodowe, które powodują wahania wytwarzania i zużycia energii.
W Zachodniopomorskiem nie brakuje wydarzeń polityczno-biznesowych związanych z wodorem. W grudniu 2021 roku Zarząd Portu Morskiego w Kołobrzegu i Gryficki Klaster Energii zainaugurowali cykl spotkań i konferencji. Tu 40 instytucji podpisało list intencyjny o współpracy na rzecz budowy potencjału dla wodoru i offshore. Pod koniec 2022 roku w Wałczu samorządowcy i biznes z całej Polski uczestniczyli w konferencji na temat Zielonych Miast. Z kolei Gryficki Klaster Energii był inicjatorem konferencji na temat zarządzania energią w przypadku kryzysu energetycznego oraz możliwości rozwoju miast powiatowych poprzez zielone źródła energii dla biznesu.
Głównym wytwórcą wodoru tradycyjną metodą w naszym regionie są zakłady Grupy Azoty S.A. w Policach. W farmach wiatrowych i słonecznych w Zachodniopomorskiem produkuje się najwięcej prądu spośród wszystkich województw. Pomorze Zachodnie ma szansę stać się naturalnym liderem produkcji zielonego wodoru.
I to jest szansa dla miast, które do tej pory były omijane przez biznes.